روانشناسی
محمدحسین محمدی کیا؛ محمدنقی ایمانی؛ علیرضا محمدی نژاد گنجی
چکیده
هدف: امروزه، سیاستگذاری برای بهبود ارتباط دانشگاه و صنعت ارزش و اهمیت زیادی دارد و آموزش دانشگاهی باید بر اساس نیازهای صنعت و جامعه باشد. بنابراین، هدف این پژوهش حاضر به دنبال طراحی الگوی آموزش دانشگاهی مبتنی بر نیازهای صنعت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند بود.روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روششناسی آمیخته اکتشافی ...
بیشتر
هدف: امروزه، سیاستگذاری برای بهبود ارتباط دانشگاه و صنعت ارزش و اهمیت زیادی دارد و آموزش دانشگاهی باید بر اساس نیازهای صنعت و جامعه باشد. بنابراین، هدف این پژوهش حاضر به دنبال طراحی الگوی آموزش دانشگاهی مبتنی بر نیازهای صنعت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند بود.روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روششناسی آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند و مدیران و فعالان صنایع شهر دماوند بودند. گردآوری دادهها طی مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 15 نفر از اعضای جامعه آماری که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، صورت گرفت. پروتکل مصاحبه، هم از نظر روایی صوری و محتوی و هم از دیدگاه پایایی بر اساس توافق بین دو کدگذار مورد تایید بود. دادههای تحقیق بر اساس فرآیند تحلیل کیفی طی کدگذاری سه گانه باز، محوری و انتخابی از طریق نرم افزار مکسکیودا 2020 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافتهها: یافتهها نشان داد که الگوی آموزش دانشگاهی مبتنی بر نیازهای صنعت در دانشگاه بر اساس نتایج بخش کیفی، از بین 114 کد باز شناسایی شده، دوازده مولفه آموزش دانشگاهی مبتنی بر نیازهای صنعت شامل آموزش مهارتهای اشتغال پذیری، توسعه برنامه درسی، مشارکتهای صنعتی، برنامه ریزی و توسعه آموزشی، فرهنگ سازی کارآفرینانه، قانونی و حقوقی، حمایتهای دولتی، سیاستگذاری، مالی، زیرساخت، سیاستهای توسعه منابع انسانی دانشگاه، سیاست های آموزشی، پژوهشی شناسایی شدند. همچنین بر اساس نتایج تحلیل کمی، بالاترین اولویت مربوط به مولفه توسعه برنامه درسی و کمترین اولویت نیز مربوط به مولفه مالی بود. در نهایت، الگوی آموزش دانشگاهی مبتنی بر نیازهای صنعت در دانشگاه طراحی شد.نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه درباره الگوی آموزش دانشگاهی مبتنی بر نیازهای صنعت در دانشگاه میتوان بر اساس اعتباریابی الگو، تمامی ابعاد الگو دارای اعتبار بودند و الگو از برازش مناسب برخوردار بود.
مریم هزاوه؛ محمدنقی ایمانی؛ اصغر شریفی
چکیده
هدف: سازمانهای امروزی با توجه به سیستمهای اطلاعات مدیریت آموزش میتوانند جایگاه خود را در میان سایر سازمانها بهبود بخشند و مزیت رقابتی کسب نمایند. در نتیجه، هدف این مطالعه شناسایی ابعاد فرهنگی و اجتماعی سیستمهای اطلاعات مدیریت آموزش در قالب یک چارچوب مفهومی بود.روششناسی: مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا ...
بیشتر
هدف: سازمانهای امروزی با توجه به سیستمهای اطلاعات مدیریت آموزش میتوانند جایگاه خود را در میان سایر سازمانها بهبود بخشند و مزیت رقابتی کسب نمایند. در نتیجه، هدف این مطالعه شناسایی ابعاد فرهنگی و اجتماعی سیستمهای اطلاعات مدیریت آموزش در قالب یک چارچوب مفهومی بود.روششناسی: مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی از نوع پدیدارشناسی بود. جامعه آماری این پژوهش سیاستگذاران و برنامهریزان آموزشی، مدیران آموزشوپرورش و اعضای هیاتعلمی خبره در حوزه آموزشوپرورش بودند که طبق اصل اشباع نظری 21 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته بود که روایی آن با نظر خبرگان تایید و پایایی آن با روش ضریب توافق بین کدگذارها 76/0 بهدست آمد و مصاحبهها زمانی به اتمام میرسید که مصاحبهشوندگان اطلاعات دیگری درباره موضوع نداشتند. دادههای حاصل از اجرای مصاحبه با روش تحلیل مضمون در نرمافزار MAXQDA تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد که سیستمهای اطلاعات مدیریت آموزش 11 مضمون فرعی در 2 مضمون اصلی داشت؛ بهطوری که مضامین شامل کارآیی درونی (شامل هفت مولفه منابع انسانی، دانشآموزان، برنامهدرسی، امکانات و فضاهای آموزشی و پرورشی، بودجه و اعتبارات، مدیریت و برنامهها و فعالیتهای آموزشی، پرورشی و پژوهشی) و کارآیی بیرونی (با چهار مولفه اهداف اعتقادی و اخلاقی، اهداف علمی و آموزشی، اهداف فرهنگی و هنری و اهداف توسعه انسانی و مشارکت زنان) بودند. همچنین، ابعاد فرهنگی و اجتماعی سیستمهای اطلاعات مدیریت آموزش دارای 27 مضمون فرعی در 6 مضمون اصلی فرهنگی، اجتماعی، ساختاری، فنی، کالبدی و سازمانی بود. لازم به ذکر است که الگوی مضامین سیستمهای اطلاعات مدیریت آموزش و ابعاد فرهنگی و اجتماعی سیستمهای اطلاعات مدیریت آموزش ترسیم شد.بحث و نتیجهگیری: با توجه به شناسایی مضامین اصلی و فرعی برای ابعاد سیستمهای اطلاعات مدیریت آموزش، برنامهریزی برای بهبود سیستمهای اطلاعات مدیریت آموزش جهت دستیابی به مزیت رقابتی ضروری است.
پگاه عاشقی؛ محمدنقی ایمانی؛ اصغر شریفی
چکیده
هدف: یکی از عوامل موثر در وضعیت مدارس، عملکرد مدیران آن بهویژه در دوره ابتدایی میباشد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی متغیرهای هنجاری و رفتاری موثر در عملکرد مدیران مدارس ابتدایی انجام شد.
روششناسی: این پژوهش از نظر هدف و شیوه اجرا بهترتیب کاربردی و کیفی از نوع توصیفی- توسعهای بود. جامعه پژوهش مدیران مدارس ابتدایی و متخصصان دانشگاهی ...
بیشتر
هدف: یکی از عوامل موثر در وضعیت مدارس، عملکرد مدیران آن بهویژه در دوره ابتدایی میباشد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی متغیرهای هنجاری و رفتاری موثر در عملکرد مدیران مدارس ابتدایی انجام شد.
روششناسی: این پژوهش از نظر هدف و شیوه اجرا بهترتیب کاربردی و کیفی از نوع توصیفی- توسعهای بود. جامعه پژوهش مدیران مدارس ابتدایی و متخصصان دانشگاهی در حوزه آموزشوپرورش بودند که تعداد 20 نفر از آنها با روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس اصل اشباع نظری بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با مصاحبه نیمهساختاریافته انفرادی گردآوری (روایی مصاحبه با روش مثلثسازی تایید و پایایی آن با روش ضریب توافق بین دو کدگذار 8/77 محاسبه شد) و با روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی در نرمافزار MAXQDA تحلیل شدند.
یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که برای متغیرهای موثر در عملکرد مدیران مدارس ابتدایی 76 شاخص، 11 مولفه و 2 بعد شناسایی شد. بعد رفتاری موثر در عملکرد مدیران مدارس ابتدایی شامل 37 شاخص در 5 مولفه ارزش، رضایت شغلی، انگیزش، شخصیت و خلاقیت بود. همچنین، بعد هنجاری موثر در عملکرد مدیران مدارس ابتدایی شامل 39 شاخص در 6 مولفه ارتباطات سازمانی، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، سبکهای تصمیمگیری، نقشها و انتظارها و هدفها و استراتژیها بود. در نهایت، الگوی هنجاری و رفتاری موثر در عملکرد مدیران مدارس ابتدایی طراحی شد.
بحث و نتیجهگیری: طبق نتایج این پژوهش، جهت بهبود عملکرد مدیران مدارس میتوان گامهای موثری از طریق شاخصها، مولفهها و ابعاد شناساییشده برای متغیرهای موثر در عملکرد مدیران مدارس ابتدایی برداشت.